• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad händer om man inte redogör för alla inkomster och utgifter vid löneutmätning?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Papperna är kastade :( har ett papper kvar där står lite annat på som ja inte fattar riktigt...

Inkomst: 17642
Skatt 3670
Förbehålls belopp: 10504
DISPONIBELT BELOPP: 3468


Är de det disponibla beloppet ja ska få behålla!???:/

Du förbehålles 10504 kr, förbehålles =får behålla.

Bag uppfattade ditt första inlägg om belopp etc som att man hade gjort någon sorts betalningsplan, men så var det nog inte. Man drar fullt ut och det råkar ta tre månader. Det kommer dras lika mycket om du får en skuld på 200000 också.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Okej. Följdfråga på det är då, när man räknar ut på kronofogdens hemsida om vad man får behålla, ska man då ange 20% på lönen i skatt då? Har alltid trott det är över 30...
Man kan ju ha jämkning p g a ränteutgifter som gör att man betalar lägre skatt direkt, det anger man i inkomstredogörelsen till KFM.
 

Meningenmedlivet

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
30 Augusti 2017
Meddelanden
142
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Man kan ju ha jämkning p g a ränteutgifter som gör att man betalar lägre skatt direkt, det anger man i inkomstredogörelsen till KFM.
Förstår inte. Om jag ska lämna en inkomstredogörelse och således skriver i min lön före skatt. Jag väljer sedan kolumnen skatt i %. Vad skriver jag för summa där? De 34% jag betalar i skatt i min kommun, eller, av någon anledning, 20%?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Förstår inte. Om jag ska lämna en inkomstredogörelse och således skriver i min lön före skatt. Jag väljer sedan kolumnen skatt i %. Vad skriver jag för summa där? De 34% jag betalar i skatt i min kommun, eller, av någon anledning, 20%?
Det finns flera alternativ när du ska välja skatt, om man väljer att fylla i via nätet; om du väljer alternativet "skattetabell" så kommer först alternativet om vilken skattetabell du tillhör fram och sedan en ruta vilken skattejämkning man har i kronor.
https://www1.kronofogden.se/wfmp1/fbbb-web/html/index.html
 

Meningenmedlivet

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
30 Augusti 2017
Meddelanden
142
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Förstår inte mer nu haha. Har alltid trott skatten är på 34% och thats it. Blir inte klok på detta.
Skatten varierar från kommun till kommun, dessutom om du tjänar över 468 700 kr/år så tas det ut ytterligare 20% i statlig inkomstskatt på allt utöver det, ytterligare 5% (värnskatten) tas ut om man tjänar mer än 675 700 kr/år. Sedan kan man yrka olika avdrag på skatten, ett sådant är exempelvis ränteutgifter.
 

Meningenmedlivet

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
30 Augusti 2017
Meddelanden
142
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Skatten varierar från kommun till kommun, dessutom om du tjänar över 468 700 kr/år så tas det ut ytterligare 20% i statlig inkomstskatt på allt utöver det, ytterligare 5% (värnskatten) tas ut om man tjänar mer än 675 700 kr/år. Sedan kan man yrka olika avdrag på skatten, ett sådant är exempelvis ränteutgifter.
Jo men jag har/gör inget utöver en vanlig svenssonlön. På min lönespec står skatt 34%. Ska jag skriva det då? Förstår nämligen inte hur trådstartaren bara har ca 20%. Vad har jag missat...
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Ingen betalar 34 procent i skatt, däremot skattetabell 34... som Lasseman skrev det är jobbskatteavdraget m.m
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Dåligt formulerat kanske för tjänar man över en viss summa betalar man extra skatt men bara för man har skattetabell 34 är inte det samma som 34 procent :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp